Road trip – Dag 4 – 15

Sommarens stora händelse för mig var en långsatsning i Kroppkärrssjön, Karlstad och med på denna trippen skulle den nykläckta karpfanatikern och goda vännen Erik följa med de första dagarna. Förväntningarna på ett sommarfiske håller jag ofta ganska låga och målet med denna resan var att kunna jobba upp en karp över 10 kilo under min tid vid sjön.

Jag spenderade som bekant några dagar i Örebro innan fisket och följde då frenetiskt vädret med förhoppningen om att ett väderomslag skulle bryta den tunga sommarvärmen. När äntligen diverse vädersajter började skvallra om svalare väder, vind, moln och regn så åkte jag så fort som möjligt mot Värmland. Med i bagaget hade jag beten för två veckors fiske, det var vad jag trodde i alla fall. Jag hade med mig nästan 100 kilo boilies fördelat på Krillers och Krillers Gone Bananas från Northern baits. Jag visste inte på vägen upp att jag skulle få ransonera mina beten de sista dagarna av denna trippen som kom att vara 11 dygn.

Jag kommer inte skriva allt för mycket om fisket mer än att det var helt fantastik fiske, sällskapet var toppklass och den härliga och varma gemenskapen bland Värmlands karpfiskare är något som alla borde prova på. Den är något helt unikt! Tillbaks till fisket då, Under sin vecka vid sjön fångade Erik två karpar med riktigt fina vikter: 14,375 och 16,125 kilo. När Erik åkte hem så bjöd jag in genomtrevliga Allingsåsfiskaren Håkan Olsen till swimmet och han var inte sen att nappa på inbjudan. Han och Gizmo kom upp och satt med tre dygn och under sina dagar lyckades Håkan lirka upp tre fiskar på Eriks gamla spottar. Tyvärr hade Håkan lite oflyt med vikterna inne på grunt vatten men samtidigt blankade jag ute på djupare vatten dessa dagarna.

Jag hade tre dygn som var riktigt heta och under dessa lyckades jag att få 8 takes och landa 6 av karparna som gapade över mina beten och detta är en svit jag sent kommer glömma. 11,875 – 13,075 – 12,775 – 15,700 – 12,450 – 17,775 kilo. Helt magiskt och på många sätt helt fantastiskt. Hårt slit lönar sig och detta var verkligen ett helt fantastiskt kvitto på detta, dygnen vid sjön var en riktig prövning. Extremt fiske, en minst sagt jobbig omgivning, massor av problem omkring fisket, men ett glatt humör och målmedvetenhet kommer man långt på. Alla mina och Eriks fiskar nappade på 30 mm Krillers Kroppkärrsspecial från Northern Baits fiskade ovan en blandning av 24 mm Krillers och Krillers Gone Bananas. För att stoppa nedbrytningen av mina beten och ge dem en extra edge så dippade jag dem i Northern Baits Salmon Oil och detta konceptet verkade funka bra. Håkan fångade sina fiskar på beten från SBM och Gizmo åt glatt bullar av båda tillverkarna.

Innan bildkavalkaden vill jag passa på att tacka Erik och Håkan för fantastiskt sällskap och teamwork. Jag vill även tacka Ricki för goda tips och många skratt, även ett tack till Jocke Bertilsson och Ronny för härligt sällskap. Ett stort tack till Mattias för hjälp med laddning, brädbit, roddning med kylklampar och trevliga pratstunder. Jag vet att jag glömt några namn för det är inte min starka sida men tack till alla er som varit nere och hälsat på under dagarna. Jag hade fantastiskt roligt!

Bildkavalkad från Kroppkärrssjön!

_DSC0188

Erik, min partner in crime under den första veckans fiske!

20140722_kroppkarr_northernbaits_popuptackle_1

Bring it on!!!

_DSC0308

Erik inledde med plastkasse som han minst sagt blev överlycklig över att landa!

11875_

På första söndagen kom min första karp mitt på dagen…

11875

Med denna vackra spegelkarp på 11,875 kilo så var mitt mål för turen redan nått…

_DSC0309

Detta firades med ett riktigt gött schampobad under dagen…

_DSC0203

När väderomslaget väl kom så var det ett mödosamt arbete att ro ut betena…

13075

Måndagen började bra när denna vackra Värmlandstösen inledde en hektisk morgon. Vikt 13,075 kilo…

12775

Denna vackra fjällisen om 12,775 kilo följde snabbt upp och nu började det bli bra stämning på piren…

15700

Jag han knappt få ut tacklet innan jag bommade en fin fisk, men denna damen gjorde att jag kunde le igen…

15700_

Mitt långsiktiga mål i Kroppkärr var avklarat när vågen visade 15,700 kilo. Wehoooo!!!

_DSC0363

Äggröra och bacon är en kunglig frukost!

_DSC0451

Northern Baits 30 mm Krillers Kroppkärrsspecial testfiskades under passet och kommer snart finnas hos Popup Tackle till försäljning. Dessa krokbetena är för extremt fiske och framtagna för de tuffaste förhållanden utan att kompromissa med betets läckage eller dragningskraft. Kanske en liten justering bara innan de finns på hyllorna, Northern Baits strävar efter perfektion!

12450

Onsdagsmorgonen började helt fantastiskt!

12450_

I Kroppkärr simmar fiskar så vackra att man blir lite kär, denna damen på 12,450 kilo var inget undantag…

12450__

Hon hade bråttom ut till de andra fiskarna innan alla Krillers tog slut…

_DSC0432

Eriks spottar kändes glödheta i det varma vädret…

17775

Men mina spottar var hetast tyckte denna bastanta karp som går under namnet ”Feta spegeln”…

17775_

17,775 magiska kilon och lyckan på piren var total…

17775__

En riktig drömfisk och jag var mållös ganska länge efter att den fått simma ut mot djupet…

_DSC0455

Vi firade min drömfisk med en gofika…

_DSC0458

Erik jobbade på hårt hela tiden och var minst lika glad som jag över mina fina fiskar…

_DSC0326

Under torsdagskvällen lönade det sig BIG TIME! Eriks första fisk vägde in på 14,375 kilo!

_DSC0336

Nu var vi riktigt glada och kände att efter snart en vecka var det dags för lite kärlek…

_DSC0337

En seger gest! Nu hade vi båda två överträffat alla våra förväntningar om vår fiskevecka…

_DSC0338

Eriks vackra sambo, Sara och karphunden, Bamsen de var lika glada de!

_DSC0394

Nu var det läge att fira med goda hamburgare och en 2,8a för mig…

_DSC0400

Nu tog Erik hand om showen på piren när han inledde morgonen med buller och brak!

_DSC0412

”Kluster”

_DSC0419

Alltid lika glada och goa Erik var lite gladare än vanligt!

_DSC0428

Att vågen tyngdes till 16,125 kilo av en svinsnygg fisk kan ha haft med saken att göra!

_DSC0194

Erik ger Northern Baits Krillers 30 mm Kroppkärrsspecial tummen upp!

_DSC0434

Långdistans!

_DSC0442

Mattias hälsade på oss om kvällarna och servade med kylklampar. Stort tack!

_DSC0446

Sista kvällen med Erik vid Kroppkärr. Erik snyftade tyst och jag smög iväg…. Inte riktigt, men såhär bodde vi…

_DSC0448

Erik väntade ihärdigt på en sista fisk, men larmet var tyst…

_DSC0486

På fredagen anlände Jocke Bertilsson och tillsammans med Erik och hans barn drog vi en god pizzalunch.

_DSC0489

Senare under eftermiddagen anlände Ricki med en grattis present för det fina fisket, en Victory öl. Den satt fint!

_DSC0504

På kvällen anlände genomtrevliga Håkan Olsen och hans hund Gizmo…

_DSC0492

Håkan fick igång fiskarna inne på det grunda redan första dygnet…

_DSC0466

Jag hade inte haft en kontakt sedan natten mellan onsdag och torsdag men var sugen på mer…

_DSC0499

Håkan fiskade på bra inne i spenaten…

_DSC0509

Jocke och Ricki flydde plattformen för skugga, bad och lite socialt folkölspimplande. Många var ute och kollade läget och undrade hur fisket gick, den trevliga mannen till höger var ute flera gånger och höll oss goa och glada…

_DSC0496

Det uppstod många problem och konstiga situationer vid sjön. Här har Håkan fått ett rejält linnapp och fick skarva linan, lägga om spöt och äta kall middag…

_DSC0513

Håkan hade god hand med Kroppkärrskarparna och detta är den sista av 11 fiskar som vi lyckades landa från piren…

_DSC0503

Lite gött avslutningssnack innan bilarna rullade mot nya mål….